شماره تماس:  61948 021  داخلی 3 
شماره تماس:  61948 021  داخلی 3 
(فورجینگ) 09195071812 – (کوپلر) 09904875257
(فورجینگ) 09195071812 – (کوپلر) 09904875257
logo-pouya
جوشکاری سر به سر میلگرد فورجینگ به روش فشاری گازی

جوشکاری سر به سر میلگرد فورجینگ به روش فشاری گازی

جوشکاری سر به سر میلگرد فورجینگ به روش فشاری گازی پیشینه ای در صنعت ریلی و در اتصال ریل های قطار دارد . در این روش دو قطعه فولادی ابتدا با زاویه  900  و به روش سرد بدون اکسید شدن سطح مقطع ، مورد برشکاری قرار می گیرد.

سپس دو قطعه در فیکسچر های مخصوص قرار گرفته ضمن اعمال فشار  و حرارت همزمان به یکدیگر جوش خورده و متصل می گردد.

فرآیند و مکانیزم اتصال به این صورت می باشد که ساختار کریستالی  دو قطعه در ناحیه سطح مقطع براثر حرارت ( جنبش مولکولی ) و فشار در یکدیگر نفوذ کرده و پس از سرد شدن ، تبلور مجدد صورت گرفته و ساختاری یکپارچه بدون هیچگونه خلل و وخرج و ماده افزونی شکل میگیرد .

این روش نسبت به سایر روش های متداول جوشکاری مزیت های متعددی دارد و به این جهت در صنعت ساختمان سازی مورد استقبال زیادی قرار گرفته است . لازم به ذکر می باشد در کشور زلزله خیز ژاپن به جهت افزایش مقاومت سازه در برابر زلزله روش  جوش سر به سر میلگرد به روش فشاری _ گازی  به شدت متداول می باشد  و چیزی  در حدود 70 درصد اتصالات میلگرد در پروژه های ساختمانی به این روش انجام می گردد.

بطور کلی میلگرد های آجدار ساختمانی ( آرماتور ) به  3  روش در سازه بتنی به یکدیگر متصل میگردد .

وصله پوششی اورلپ

در این نوع وصله دو میلگرد در کنار هم  قرار گرفته و با سیم  یا مفتول های آرماتور بندی کنار یکدیگر در چند نقطه ثابت میگردد . طول وصله پوششی تابعی از قطر میلگرد می باشد و بر اساس پارامتر هایی نظیر مشخصات میلگرد و پارامتر های طراحی سازه تعیین میگردد . 

وصله پوششی روش سنتی و قدیمی اتصال آرماتور در سازه های بتنی می باشد و با توجه به محدودیت ها و نقاط صنعتی  که بطور ذاتی دارا می باشد در سازه های صنعتی مدرن و کشور های لرزه خیز به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد .

اورلب جوشکاری سر به سر میلگرد فورجینگ به روش فشاری گازی

وصله مکانیکی

نوعی دیگر از اتصال  میلگرد که در پروژه های عمرانی متداول است ، اتصالات مکانیکی می باشد . اتصالات مکانیکی شامل انواع مختلفی است که بطور خلاصه به برخی از آنها اشاره می کنیم ؛

الف ) اتصال رزوه ای مخروطی

ب) اتصال  رزوه مستقیم 60 و 75 درجه

ج) اتصال رزوه ای آپست

د)اتصال مکانیکی بغل پیچ و قفلی

اتصالات جوشکاری سر به سر میلگرد فورجینگ به روش فشاری گازی

وصله جوشی

نوعی دیگر از اتصال میلگرد های آجدار ساختمانی ( آرماتور ) اتصال جوشی می باشد . اتصال جوشی نیز همانند کوپلر ( وصله مکانیکی ) انواع مختلفی دارد که در ذیل به به طور خلاصه به آنها اشاره می گردد .

الف ) جوش سر به سر فشاری _ گازی ( فورجینگ _  Gpw)

ب) جوش سر به سر (نوک به نوک ) خمیری تماسی _ الکتریکی ( Resistence butt welding )

ج ) جوش سر به سر ترمیتی ( thermit welding  )

د)جوش سر به سر با  پشت بند ( co2 bott welding  )

 به طور کلی روش جوش سر به سر فشاری  _ گازی ( فورجینگ _ Gpw ) در کشور زلزله خیز ژاپن متداول ترین روش می باشد. استحکام این روش در ناحیه اتصال از خود  میلگرد پایه بالاتر می باشد و تست کشش ، گسیختگی از ناحیه خارج اتصال رخ میدهد . هم چنین به علت عدم استفاده از فیلر ، الکترود یا مواد افزودنی در ناحیه جوش و در دمای پایین تر از نقطه ذوب در ناحیه اتصال ،خواص مکانیکی و شیمیایی میلگرد پایه به طور کامل حفظ میگردد .

 با توجه به شرایطی نظیرامکان خمش  میلگرد،  ایجاد زاویه 90در ناحیه اتصال ، استحکام سازه و مهم ترین آن  باب  استفاده در سازه هایی با ریسک بالای لرزه  را ، فراهم می آورد .

اجرای جوشکاری فورجینگ

کاهش میلگرد مصرفی در جوشکاری سر به سر میلگرد فورجینگ به روش فشاری گازی

یکپارچه شدن میلگرد های سازه با حذف over lap

کاهش تراکم میلگرد و پوشش دهی بهتر توسط بتن

امکان کاهش ابعاد مقاطع بتنی

سبک شدن سازه

از مزیت های اصلی این روش اتصال  می باشد . ناگفته پیداست  که اتصال سر به سر فشاری _ گاز ها ( فورجینگ ) به عنوان یک روش تخصصی نیاز به تجهیزات ویژه ، استاندارد و هم چنین تیم اجرایی ورزیده دارد و کنترل کیفیت اتصالات انجام شده پس از انجام کار از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد .

فورجینگ میلگرد
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.